Zalety prowadzenia komunikacji z wykorzystaniem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji

AI w biznesie – kiedy się sprawdza?

Nie wszystkie przedsiębiorstwa skorzystają na sztucznej inteligencji już teraz, ale jest to z pewnością jedna z najszybciej rozwijających się i obiecujących technologii. Wykorzystanie AI dla wielu organizacji to sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, ale warto pamiętać o wyzwaniach, które się z tym wiążą.

Fot. Tara Winstead, Pexels

Kiedy w 1950 r. John McCarthy, amerykański informatyk i laureat Nagrody Turinga, wymyślił termin „Artificial Intelligence” (sztuczna inteligencja, AI), nikt nie przypuszczał, że będzie ona działać oraz wyglądać tak jak obecne systemy i produkty, które garściami czerpią z dobrodziejstw AI i machine learningu. Już wtedy McCarthy mówił: „Każdy aspekt uczenia się lub jakakolwiek inna cecha inteligencji może być w zasadzie tak dokładnie opisana, że można stworzyć maszynę do jej symulacji. [W przyszłości – red.] zostanie podjęta próba znalezienia sposobu na to, aby maszyny używały języka, tworzyły abstrakcje i koncepcje, rozwiązywały problemy, które teraz są zarezerwowane dla ludzi, i poprawiały się z biegiem czasu”.

Jeśli chcemy wdrożyć AI w firmie, należy wziąć pod uwagę co najmniej kilka czynników i zależności. Okazuje się, że korzyści jest sporo i przeważają one nad wadami, czy też wyzwaniami, z jakimi przyjdzie się zmierzyć niektórym organizacjom, które zdecydują się na wsparcie sztucznej inteligencji.

Zobacz również:

AI to przede wszystkim zdolność programu do uczenia się i niejako myślenia. Jeśli dany program wykonuje coś, co wydaje się, że opiera się na inteligencji człowieka, można mówić o wykorzystaniu AI. Zastosowań jest sporo. Warto poznać najciekawsze.

AI ma coraz szersze zastosowanie

Zagrożenia związane z AI od zawsze były tematem filmów i narzędziem fabularnym dla powieściopisarzy i scenarzystów, ale świat fikcyjny rzadko oddaje technologii sprawiedliwość. Sztuczna inteligencja w praktyce jest najczęściej wykorzystywana w znacznie mniej widowiskowy sposób, a nawet jest praktycznie niezauważalna. Zwykle rozwiązania oparte na AI służą do automatyzacji zadań, usprawniania procesów biznesowych czy rekomendowania kolejnego zakupu w sklepie internetowym.

Bardzo praktyczne zastosowanie AI znajdziemy np. w firmie Relativity, w rozwiązaniu e-Discovery RelativityOne. Przy użyciu AI potrafi ono przeprowadzać różne dochodzenia w danych w bezpieczny i inteligentny sposób, pomagając przedsiębiorstwom w obsłudze prawnej. AI pozwala uzyskiwać odpowiednie informacje szybciej, znacznie skracając czas personelu potrzebny na przeglądy i analizy.

Na rynku jest też co najmniej kilka produktów wykorzystujących AI. Popularne przykłady to asystenci głosowi Amazon Alexa czy Apple Siri. To rozwiązania typowo konsumenckie, służące do wykonywania prostych zadań, m.in. wyszukiwania informacji. Z drugiej strony, mamy też bardziej zaawansowane systemy, takie jak Watson czy AlphaGo, które udowodniły, że potrafią pokonać nawet wybitnych ludzkich konkurentów. Przykładem jest sztuczna inteligencja grająca w pokera, która pokonuje pięciu profesjonalnych graczy naraz. I choć taki przykład z pewnością wzbudzi zainteresowanie mediów masowego przekazu, to w praktyce większość rozwiązań AI pracuje cicho w tle, usprawniając pracę personelu – tak jak wspomniana platforma RelativityOne.

Co więcej, działania związane z tzw. drążeniem w danych (data mining) to kluczowy przypadek użycia AI. Firmy są dziś zalewane danymi, a AI pozwala na szybką ich eksplorację. W ten sposób systemy AI pomagają firmom, rządom i innym organizacjom w podejmowaniu lepszych decyzji dotyczących wszystkiego, od strategii długoterminowej po rozwój produktu.

KOMENTARZ EKSPERCKI GREG BALL, VP Engineering, Artificial Intelligence/Machine Learning AI pomaga w realizacji trudnych wyzwań w zakresie prawa i compliance Misją Relativity jest porządkowanie danych, odkrywanie prawdy i działanie na jej podstawie. W obliczu rosnącej ilości i złożoności danych, wykorzystanie AI ma kluczowe znaczenie przy realizacji tej misji na rzecz naszych klientów. Stały rozwój AI i modeli uczenia maszynowego wspiera użytkowników Relativity w najbardziej wymagających wyzwaniach z zakresu prawa i compliance, umożliwiając szybkie odnalezienie właściwych informacji – redukując czas, koszty i ryzyko na każdym etapie. AI maksymalizuje efektywność procesu przeglądania i umożliwia pozyskanie kluczowych informacji. Możliwości takie jak klastrowanie i identyfikacja języka pozwalają naszym użytkownikom uporządkować i nadać priorytet danym w celu głębszej analizy. Narzędzia takie jak ekspansja słów kluczowych i analiza komunikacji pomagają odkryć nową terminologię i nieoczywiste osoby będące przedmiotem zainteresowania. Koncentrujemy się na przecięciu AI i interfejsu użytkownika. Obejmuje to wprowadzone w tym roku nowe funkcje, które pomagają użytkownikom łatwo prześledzić wątki konwersacji w wiadomościach e-mail, zrozumieć różne wątki w wiadomościach oraz udoskonalony interfejs, który oferuje większą przejrzystość działania modelu.

AI przyspiesza i prognozuje

W ciągu najbliższych kilku lat możemy spodziewać się coraz większego wykorzystania AI w biznesie. Będą nas otaczać urządzenia internetu rzeczy, jak również systemy AI w miejscach pracy, dbające o większą efektywność. Główną zaletą i korzyścią dla firm, które decydują się na rozwiązania AI, jest właśnie wyższa wydajność. Dane są dziś tak samo ważne dla biznesu jak kiedyś ropa naftowa. Istnieje potrzeba ich szybkiego i dokładnego przetwarzania, by uzyskiwać konkretne informacje i wnioski – często w czasie rzeczywistym.

AI doskonale radzi sobie z zadaniami powtarzalnymi i często nudnymi. Dla przykładu w bankach często spotykamy się z wieloma weryfikacjami dokumentów w celu uzyskania kredytu, co jest powtarzalnym i żmudnym zadaniem dla pracowników. Korzystając z systemu AI, bank może znacznie przyspieszyć i zautomatyzować proces weryfikacji dokumentów, co zapewni korzyści zarówno pracownikom, jak i klientom.

Świetnym zastosowaniem dla AI jest również prognozowanie. Rozwiązania oparte na AI i uczeniu maszynowym potrafią rozpoznawać wzorce oraz zależności w dużych zbiorach danych (Big Data) i na dużą skalę, a następnie wykorzystywać je do tworzenia prognoz. Warto podkreślić, że większość tego, co robi AI, dotyczy przewidywania; np. nawet Mapy Google przewidują, jaka trasa zabierze nas najszybciej do danego miejsca, a nowoczesne systemy CRM przewidują, którzy z potencjalnych klientów są najbardziej gotowi na zakup i kiedy warto się z nimi skontaktować. Prognozy AI ułatwiają życie i sprawiają, że firmy odnoszą większe sukcesy.

Mniej błędów i dostępność 24/7

Kolejne zalety zapewniane przez AI to redukcja błędów. Ludzie mogą się pomylić, zwłaszcza gdy wykonują regularnie podobne zadania i muszą w tym czasie radzić sobie z natłokiem e-maili i wiadomości od współpracowników. Wcześniej czy później dochodzi do tzw. ludzkiego błędu, jakiego AI nie popełnia. W przypadku sztucznej inteligencji wszelkie decyzje podejmowane są na podstawie wcześniej zdefiniowanych kryteriów i zebranych informacji. Algorytmy działają w określony sposób i nie dojdzie do sytuacji, że np. pomylą się w liczeniu czy wyślą dany plik do niewłaściwej osoby. Wdrożenie AI zwiększy dokładność i precyzję w organizacjach.

Ponadto systemy AI są dostępne 24/7 – mogą działać cały czas i nigdy się nie męczą. Pracownik spędzi na wykonywaniu zadań średnio 4–6 godz. dziennie, a pozostały czas przeznaczy na przerwy i sprawy organizacyjne. Pod tym względem AI jest lepsza od człowieka. Algorytmy i zautomatyzowane rozwiązania mogą nieustannie wykonywać nawet te same czynności – nie tylko nie potrzebują odpoczynku, ale też nigdy nie znudzi ich taka praca. To dlatego wiele firm wdraża u siebie systemy oparte na chatbotach z gotowymi odpowiedziami na najczęściej występujące problemy i pytania klientów. Kiedy dana osoba wyśle zapytanie, nie tylko otrzyma odpowiedź o dowolnej porze, ale też nie będzie musiał jej pisać (po raz setny) specjalista ds. obsługi klienta.

Obecnie wiele organizacji wdraża nie tylko chatboty, ale nawet cyfrowych i głosowych asystentów. Klient może więc nie tylko napisać, ale też opowiedzieć o swoim problemie czy zadać pytanie o ofertę. Skoro jesteśmy przy zaletach AI, warto wspomnieć o prognozie PwC. Badacze tej firmy twierdzą, że AI spowoduje 14-proc. wzrost globalnego PKB do 2030 r., co w sumie przyniesie 15,7 bln dol. gospodarce światowej. Wszystko za sprawą zwiększonej produktywności i konsumpcji.

Wyzwania i problemy

Sztuczna inteligencja nie jest wolna od wad i wyzwań, z jakimi muszą poradzić sobie firmy, które chcą wdrożyć rozwiązania. Pierwsza wada to brak kreatywności. Niezależnie od tego, jaki system zostanie wdrożony w organizacji i jak inteligentna będzie AI, ciągle to człowiek w zadaniach kreatywnych będzie wypadał lepiej. AI, choć może polegać na uczeniu maszynowym, w rzeczywistości będzie tak kreatywna osoba lub firma, którą ją stworzyła. Z czasem nie stanie się bardziej kreatywna, więc nie można zlecać jej zadań wymagających dużej kreatywności. Nie ma też mowy o tym, aby zlecać AI prace kreatywne, z którymi nie poradził sobie personel.

Druga wada i zarazem wyzwanie dla firm, które chcą korzystać z AI, dotyczy kwestii samych danych. Sztuczna inteligencja będzie skuteczna i zapewni wiele korzyści, jeśli firma będzie dysponować dużą ilością danych. Ponadto danych musi być nie tylko dużo, ale muszą być również odpowiednio wysokiej jakości (muszą być „czyste”). Czasami przy wdrożeniu sztucznej inteligencji w firmie konieczne staje się odpowiednie oczyszczanie i przerabianie baz danych, aby system AI faktycznie mógł zacząć wykorzystywać zbiory. Wówczas w niektórych przypadkach okazuje się, że proces przygotowywania danych jest zbyt czasochłonny i kosztowny, więc firma rezygnuje z AI.

Czy AI odbierze ludziom pracę? Z dokumentu LogicMonitor „Evolution of IT Research Report”, opracowanego na podstawie badania przeprowadzonego na grupie 500 menedżerów i dyrektorów IT z firm działających globalnie, wynika, że sztuczna inteligencja zostanie z nami na dobre. Aż 88% ankietowanych stwierdziło, że automatyzacja jest już rozwijana i wdrażana w ich firmach, a 94% spodziewa się, że nacisk na wdrażanie automatyzacji opartej na AI wzrośnie w ciągu najbliższych dwóch lat. Jednocześnie od lat pojawia się obawa o to, że AI odbierze nam pracę. Odpowiedź pojawia się w innym raporcie, „The Future of Jobs Report 2020", przygotowanym przez Światowe Forum Ekonomiczne. Autorzy przekonują, że sztuczna inteligencja pozbawi pracy aż 85 mln ludzi na całym świecie, i to do roku 2025. Jednocześnie jednak AI stworzy nowe miejsca pracy i będzie ich więcej, bo 97 mln. W ujęciu makro można więc powiedzieć, że AI bardziej poprawi świat, niż mu zaszkodzi.

Wraz z zapotrzebowaniem na dane pojawia się koszt wdrożenia. Zdarza się, że zakup systemu AI okazuje się inwestycją, która zacznie zwracać się dopiero po jakimś czasie. Zwykle to rok lub dwa lata, czyli horyzont czasowy nie jest zbyt długi, niemniej trzeba mieć świadomość, że wdrożenie AI niekoniecznie będzie oznaczać natychmiastowe zyski. Dużo zależy też od tego, czy decydujemy się na gotowe rozwiązanie, czy zamówimy stworzenie systemu dopasowanego indywidualnie do naszych wymagań. Wówczas koszt będzie wyższy i dłużej też poczekamy na zwrot z inwestycji.

Konieczność w obecnych czasach

Obecnie wdrażanie AI, mimo wyzwań, jakie się z tym wiążą, często okazuje się konieczne, jeśli chce się budować przewagę konkurencyjną. W Polsce brakuje ok. 80 tys. specjalistów IT, a na świecie te braki są jeszcze większe. To oznacza, że niektóre zadania musi przejąć AI, ponieważ w przeciwnym razie wiele przedsiębiorstw nie będzie w stanie podtrzymać dynamicznego rozwoju.

Często mówi się, że AI jest w stanie wyręczyć nas w nudnych, powtarzalnych i rutynowych zadaniach. Obecnie właśnie taką użyteczność AI doceni większość organizacji. Jeśli więc rozwijamy firmę, która może skorzystać na wdrożeniu AI, decyzja o nim powinna sprowadzać się nie do pytania: „czy warto?”, ale: „kiedy zaczynamy?”.

AI copywriting, czyli sztuczna inteligencja w marketingu treści

Spis treści

Sztuczna inteligencja na rynku copywritingu

Sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence, w skrócie AI) to technologia, która naśladuje ludzki sposób przetwarzania informacji. Z jej pomocą firmy mogą generować szeroki zakres tematów i treści na dużą skalę. Algorytmy sztucznej inteligencji pozwalają na zaawansowaną automatyzację i dokładne badanie oraz przewidywanie działań użytkownika. Termin „copywriting AI” odnosi się do wykorzystania sztucznej inteligencji do pisania treści na dany temat. Sztuczną inteligencję wykorzystuje również samo Google, by zapewnić użytkownikom jeszcze wyniki wyszukiwania, które są dopasowane do ich intencji.

Zastosowanie sztucznej inteligencji w copywritingu

Asystenci pisania oparci na technologii sztucznej inteligencji potrafią szybko zrozumieć strukturę języka i tworzyć oryginalne oraz kreatywne treści. Mogą wygenerować tekst w różnych formatach, takich jak:

wpisy na blogu,

posty w mediach społecznościowych,

artykuły eksperckie,

e-maile,

meta description i meta title,

opisy produktów i kategorii,

sekcje Q&A,

nazwy marek.

Dlaczego wykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu jest coraz popularniejsze?

Sztuczna inteligencja to technologia, która istnieje od dłuższego czasu, ale dopiero niedawno ludzie zaczęli postrzegać ją jako realne wsparcie dla ludzkich pisarzy. Warto korzystać z narzędzi AI, które pomogą nam lepiej zrozumieć intencje użytkowników i dostarczyć im odpowiednie informacje.

Korzystanie z asystentów pisania AI rośnie wykładniczo, ponieważ narzędzia te stają się tańsze i bardziej dostępne dla mas. To sprawia, że sztuczna inteligencja jest integralną częścią rynku copywritingu.

W rzeczywistości szacuje się, że do 2035 r. sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana przez 50% wszystkich firm na całym świecie.

Współczesny marketing internetowy: uczenie maszynowe i automatyzacja

Czwarta rewolucja przemysłowa to okres ogromnego zbierania i przechowywania danych, czego cały czas doświadczamy i z czego korzystamy, nawet nieświadomie. Obok internetu rzeczy głównym tematem we współczesnym świecie jest automatyzacja. Stosujemy ją również w różnych gałęziach marketingu cyfrowego, a wszystko to dzięki uczeniu maszynowym. Co to jest?

Uczenie maszynowe (ang. machine learning) to proces wykorzystujący algorytmy do automatycznego uczenia się na podstawie danych.

Machine learning wykorzystuje algorytmy i metody statystyczne, aby uczyć komputery, jak podejmować decyzje na podstawie danych i doświadczenia, zamiast być wyraźnie zaprogramowanym za pomocą reguł lub instrukcji.

Uczenie maszynowe można nawet zastosować w poszczególnych dziedzinach marketingu internetowego. Częścią treści analizowanej za pomocą algorytmu jest m.in. wykorzystanie uczenia maszynowego do zrozumienia intencji potencjalnego klienta oraz wyświetlania wyników wyszukiwania dopasowanych do potrzeb użytkowników.

Sztuczna inteligencja zmienia marketing internetowy

Wiele osób uważa, że pisanie jest trudne i wymaga dużo czasu. Zapewne niejeden copywriter natknął się kiedyś na zlecenie napisania kilkudziesięciu albo nawet kilkuset opisów produktowych (np. o śrubkach, meblach, częściach samochodowych) pod pozycjonowanie. Przeciętnie opis produktu ma 500-1000 zzs, więc powinien powstać do godziny. Narzędzia AI do SEO copywritingu w godzinę stworzą kilkadziesiąt takich opisów i każdy z nich będzie unikatowy.

To całkowicie zmienia oblicze content marketingu. Wykorzystanie narzędzi, które mogą pomóc procesie tworzenia masowych treści, zmieniło również sam rynek SEO copywritingu.

Narzędzia AI dla SEO copywritingu

Do popularnych narzędzi, które wykorzystują sztuczną inteligencję i mogą przydać się w pracy SEO copywritera, należą m.in.:

Rytr

Content Editor od Surfer

Asystent Pisania od SEMSTORM

CONTADU (platforma Content Intelligence)

Copy.ai

Copysmith

Nie bez powodu te narzędzia nazywają się raczej asystentami, a nie twórcami. Zadaniem programu jest pomoc w tworzeniu treści, ale to człowiek musi napisać ostateczny tekst – nawet ten wcześniej wspomniany krótki opis produktowy. Dlatego właśnie konieczne jest również sprawdzanie każdego tekstu przed opublikowaniem go, aby upewnić się, że ma on sens i że nie zawiera błędów.

(źródło: przykład treści wygenerowanej w narzędziu SEMSTORM)

Nie tylko generatory…

Sztuczna inteligencja w marketingu treści to nie tylko generatory tekstów, ale również narzędzia, które pomagają w analizie słów kluczowych i określeniu intencji użytkownika (np. Content Planner od Senuto).

(źródło: Senuto)

Oprócz tego ważne jest monitorowanie zachowań użytkowników, którzy już docierają na witryny internetowe. Dzięki pozyskanym danym właściciele stron mogą tworzyć nowe strategie content marketingowe, rozpoznać ścieżki zakupowe użytkowników oraz zaplanować prace dotyczące optymalizacji stron pod SEO.

Zalety korzystania z asystentów AI do pisania

Proces kreatywny

Pierwszą zaletą korzystania z asystenta pisania AI jest to, że narzędzie może pomóc w generowaniu pomysłów na treści na dużą skalę: od tytułów i nagłówków, przez całe akapity blogowe, po treści „zamykające” tekst, takie jak Q&A czy CTA. Nie musisz martwić się brakiem weny czy blokadą pisarstwa. Asystenci pisania mogą przenieść proces twórczy na wyższy poziom.

Oszczędność czasu

Drugą korzyścią jest to, że narzędzia AI do pisania mogą pomóc Ci zaoszczędzić czas, ponieważ częściowo automatyzujesz proces tworzenia treści. Większość asystentów generuje kolejne akapity w kilka sekund, zazwyczaj po kliknięciu jednego przycisku lub kombinacji skrótów klawiaturowych.

(źródło: Rytr)

Produktywność

Trzecią korzyścią jest to, że sztuczna inteligencja w marketingu treści pomaga zwiększyć copywriterom produktywność, np. poprzez pozbycie się wcześniej wspomnianej blokady pisarza lub tworzenie tekstu, który wymaga wyłącznie redakcji czy korekty. Gdy copywriter siada już nie przed pustą kartką czy dokumentem, produktywność automatycznie wzrasta.

Strategia

Asystenci AI pomagają nie tylko pod kątem generowanych treści. Na podstawie pozyskanych wcześniej danych można przeanalizować również dopasowanie organicznych wyników wyszukiwania do oferty, dokonać oceny profilu linków zwrotnych, sprawdzić wolumen wyszukiwania słów kluczowych itd. Czasami te wszystkie dane pomagają w zmianie strategii content marketingu.

Etyka copywriterska

Wielu copywriterów martwi się etycznymi konsekwencjami korzystania z AI. Dzieje się tak, ponieważ wierzą, że te narzędzia nie rozpoznają żadnych granic etycznych. Sztuczna inteligencja nie jest świadomą istotą, więc nie można zaprogramować jej tak, by te etyczne granice posiadała.

(źródło: Rytr)

My, copywriterzy, mamy te granice i to od nas zależy, w jakim stopniu powierzymy proces twórczy sztucznej inteligencji. Czy pozwolimy, żeby napisała za nas tekst o działaniu witaminy C, mając świadomość, że te treści mogą pośrednio wpłynąć na zdrowie i życie drugiego człowieka? Czy zaufamy AI na tyle, żeby wygenerować tekst o wyborze wózka dla dziecka? Czy nieświadomie stworzymy fake news, tworząc za pośrednictwem sztucznej inteligencji artykuły o sytuacji politycznej?

Niestety takie błędy możemy popełniać nawet wtedy, gdy wcale nie korzystamy z pomocy sztucznej inteligencji, ale kiedy sami tworzymy tekst i nie zrobimy rzetelnego researchu.

Pomimo tego, że narzędzia AI są wciąż nowe i dalekie od doskonałości, to jednak mogą pomóc ludziom przezwyciężyć ich niedociągnięcia, brak weny i pomysłów oraz wesprzeć w tym, żeby szybciej stworzyć tekst na konkretny temat.

Czy AI zastąpi copywriterów?

To pytanie coraz częściej pada na branżowych konferencjach, webinarach i w artykułach eksperckich. Nie powinniśmy myśleć o sztucznej inteligencji jako o zastępstwie ludzkich copywriterów. Narzędzia AI zapewniają pomoc autorom treści, usuwając blokadę pisarza i generując pomysły dotyczące treści na dużą skalę.

Z pomocą AI copywriterzy mogą wykorzystać swoje umiejętności w bardziej efektywny sposób. Mogą upewnić się, że nie marnują czasu na umiejętności, których nie mają, a zamiast tego skupić się na tym, w czym są najlepsi – kreatywności i emocjach.

Plot twist – nie pisałam tego artykułu!

UWAGA! To artykuł o AI copywritingu, który powstał z użyciem… AI copywritingu ;) Do stworzenia tekstu użyłam narzędzi i asystentów pisania: Rytr, Content Editor od Surfer, Asystent Pisania od SEMSTORM oraz Content Planner od Senuto.

Potrafisz rozpoznać, który tekst pisał człowiek, a który sztuczna inteligencja?

Zalety prowadzenia komunikacji z wykorzystaniem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji

Obecnie firmy wykorzystują sztuczną inteligencję (AI) w celu usprawnienia naszych interakcji społecznych, podniesienia możliwości uczenia się i budowania istotnych relacji międzyludzkich.

Sztuczna inteligencja nie cieszy się dobrą sławą. Okazuje się, że algorytmy służące rozpoznawaniu twarzy – jak te wykorzystywane przez służby porządkowe w całym kraju – promują rasizm. Cyfrowi asystenci, tacy jak Siri czy Alexa, sprawiają, że nasze dzieci zachowują się grubiańsko. Algorytmy przewidujące, jak te wykorzystywane przez Facebook, zawężają nasze perspektywy. A programy do tłumaczenia, w tym Google Translate, są obwiniane o spłycanie istotnych komunikatów emocjonalnych.

LEAVE A REPLY