Jak AI (sztuczna inteligencja) zmienia marketing?

Sztuczna inteligencja – czym właściwie jest?

Sztuczna inteligencja – czym właściwie jest?

Przemysłowe AI: Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje przemysł produkcyjny?

Sektor produkcyjny nie pozostaje obojętny wobec transformacji cyfrowej. Wdrażanie rozwiązań z wykorzystaniem sztucznej inteligencji nie tylko poprawia jakość produkcji, ale i ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo i optymalizację wszystkich procesów, a także szybkie reagowanie na pojawiające się przeszkody. Jak wykorzystuje się AI w fabrykach i dlaczego mówimy w tym kontekście o rewolucji?

Sztuczna inteligencja – czym właściwie jest?

Sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence) wykorzystywana jest dzisiaj w handlu, systemie opieki zdrowotnej, transporcie i wielu innych dziedzinach życia człowieka. Czym jednak w ogóle jest sztuczna inteligencja? Najprościej rzecz ujmując, nazywamy tak systemy bądź maszyny, które naśladują ludzką inteligencję. Dzięki temu sprawnie wykonują zadane polecenia i usprawniają swoje działanie na podstawie sukcesywnie zbieranych informacji.

Budowanie systemu AI odbywa się głównie przez nauczanie maszynowe (ang. machine learning), czyli wyciąganie przez maszynę wniosków z wcześniejszych doświadczeń oraz za pomocą sieci neuronowej – składającej się z sekwencji algorytmów, wyszukujących związki między zmiennymi i przetwarzających dane w podobny sposób, co ludzki mózg.

Test Acer Swift 5 – estetyka, wydajność i mobilność

Jak wykorzystuje się sztuczną inteligencję w produkcji?

Korzystanie ze sztucznej inteligencji w przemyśle ma ogromny potencjał, z którego już teraz korzysta wiele gałęzi biznesu. Możemy wyróżnić kilka głównych zastosowań AI w produkcji. Sztuczną inteligencję możemy wykorzystywać do m.in.:

prognozowania jakości i wydajności, czyli analizy predykcyjnej

W dobie stale rosnącej konkurencji nie możemy pozwolić sobie na straty i systemy, które nie przynoszą założonych efektów. Współczesne oprogramowania produkcyjne wspierają wykrywanie przyczyn strat. Sztuczna inteligencja analizuje poszczególne procesy, dzięki czemu jest w stanie alarmować nas o zbliżającym się problemie.

konserwacji predykcyjnej

Celem tej funkcji jest przewidywanie awarii i alarmowanie o niej pracowników. Wykorzystywanie sztucznej inteligencji w produkcji zapobiega także wtórnym uszkodzeniom. Co ważne, dzięki temu, system działa bez niepotrzebnych przerw, a cały proces naprawy może okazać się koniec końców bezstratny.

zarządzania zapasami

Sztuczna inteligencja wspiera obniżanie kosztów utrzymania zapasów. Dzięki kontrolowaniu stanu magazynów, AI może przewidywać braki zasobów, zanim te się pojawią.

optymalizacji łańcucha dostaw

Zmiany rynkowe wymagają od producentów elastycznego podejścia do ciągłego usprawniania łańcucha dostaw. Sztuczna inteligencja może nie tylko kontrolować stan zapasów, ale i zużycie energii i surowców. Dzięki ciągłemu zbieraniu informacji i analizie danych, AI wspiera podejmowanie decyzji przez przedsiębiorców, które mają na celu optymalizację wszystkich procesów.

Test EZVIZ BC1C 2K+ – zasilana bateryjnie kamera bezpieczeństwa

Sztuczna inteligencja a IoT

AI to siła napędowa technologii. W połączeniu z tzw. internetem rzeczy (ang. Internet of Things) ma ogromne korzyści dla przemysłowego ekosystemu. Taka symbioza pozwala na rozwój połączonych inteligentnych maszyn, które mogą dzielić się informacjami i podejmować świadome decyzje bez ingerencji człowieka. Dzięki AI i IoT możemy zbudować pełne środowisko autonomiczne, w ramach którego interakcje między maszynami będą pozytywnie wpływały na wydajność i proces zarządzania danymi.

– Tworzenie systemów sztucznej inteligencji musi odbywać się w sposób rozważny. W końcu głównym celem takiego działania jest wykorzystanie nowoczesnej technologii do zastępowania w pewnych procesach ludzi. Otwarcie się na AI to otwarcie się na niestandardowe rozwiązania. Blulog stara się je wykorzystywać już dzisiaj, proponując klientom wstępnie skonfigurowane urządzenia IoT, które wspierają optymalizację kontroli jakości. – komentuje Daria Roszczyk-Krowicka, Sales and Marketing Director w Blulog, firmie dostarczającej nowoczesne rozwiązania służące monitoringowi i zoptymalizowaniu łańcucha dostaw.

Rozwój AI w Polsce

Według raportu „State of Polish AI 2021” fundacji Digital Poland, Polska zajmuje 1. miejsce wśród krajów CEE i 7. miejsce w całej Unii Europejskiej pod względem liczby ekspertów pracujących nad rozwojem lub wdrożeniem sztucznej inteligencji. Taki wynik pokazuje, jak olbrzymią gałęzią gospodarki staje się rozwój AI. Badani specjaliści wskazali, że 15% ich klientów to klienci z sektora produkcyjnego.

Test Oppo Reno7 5G – trochę na siłę i bez pomysłu

Wdrażanie systemów opartych o sztuczną inteligencję nie zawsze przebiega szybko. Największymi trudnościami, z jakimi zmagają się polskie przedsiębiorstwa to brak dostępu do specjalistów w tym zakresie. Wiele firm ma także problem z brakiem wysokiej jakości danych, które są niezbędne, by AI wypracowało przewagę konkurencyjną.

Dla zainteresowanych – wydarzenia dotyczące rozwoju sztucznej inteligencji

Już niedługo, bo w dniach 14-15 września odbędą się targi technologiczne SIDO Lyon 2022 – wydarzenie poświęcone konwergencji technologii IoT, AI, XR i Robotics na potrzeby cyfrowej transformacji firm. Za to tydzień później, bo 20 i 21 września w Amsterdamie będzie miała miejsce europejska edycja konferencji IoT Tech Expo, poświęconej dyskusji na temat ekosystemów IoT.

Źródło: Borowiecki Ł. & Mieczkowski P. (2021) „State of Polish AI 2021”, Fundacja Digital Poland, Warsaw, Poland, April, 2021

NTT DATA Business Solutions

Sztuczna inteligencja (AI) to termin ogólny odnoszący się do technologii, która pozwala maszynom dostrzegać, rozumieć, działać i uczyć się. Algorytmy uczenia maszynowego (ML), zrobotyzowany proces automatyzacji (RPA), rozpoznawanie twarzy i głosu to typowe przykłady, jednak ten obszar jest szeroki i przewiduje wiele zastosowań sztucznej inteligencji.

Sztuczną inteligencję można skategoryzować do trzech poziomów złożoności:

Poziom 1: Technologia zdolna do rozpoznawania wzorców, takich jak te w obrazach czy w mowie.

Poziom 2: Technologia, która umożliwia łączenie danych i prognozowanie na podstawie prawdopodobieństw.

Poziom 3: Technologia, która może odkrywać nowe połączenia i uczyć się z doświadczenia.

Jak AI (sztuczna inteligencja) zmienia marketing?

Sztuczna inteligencja zawitała już do wielu sektorów i branż. Online marketing nie stanowi wyjątku. Dzięki AI, działania marketingowe są szybsze i skuteczniejsze. Zobaczmy, jak ta fascynująca technologia zmienia świat marketingu i jak możesz ją wdrożyć do swojej strategii sprzedażowo-marketingowej.

Sztuczna inteligencja to technologia zaprojektowana, aby pomagać ludziom wykonywać relatywnie proste i powtarzalne czynności. W rezultacie pozwala zaoszczędzić masę czasu i skupić się na bardziej strategicznych kwestiach i problemach. Co więcej, AI wiele czynności wykonuje po prostu lepiej niż ludzie. To bez wątpienia technologia, którą powinieneś się zainteresować. Teraz możesz ją stosunkowo łatwo wdrożyć w swojej firmie dzięki gotowym rozwiązaniom i narzędziom, które ją wykorzystują.

A mówiąc o narzędziach AI, jeśli chodzi o marketing, dzieje się całkiem sporo! Sztuczna inteligencja ma w tej branży dużo do powiedzenia, szczególnie w trzech głównych obszarach:

conversational AI, automatyzacja, personalizacja.

Przyjrzyjmy się każdemu z tych obszarów bliżej i zobaczmy, co możesz dzięki nim zyskać.

Conversational AI

Tutaj mówimy przede wszystkim o inteligentnych asystentach – chatbotach i voicebotach. Ich popularność stale rośnie już od jakiegoś czasu. A to dlatego, że tacy asystenci są po prostu pomocni. Badania wskazują, że mogą sobie poradzić nawet z 70% rozmów z Twoimi klientami!

Chatboty i voiceboty przydają się szczególnie do:

odpowiadania na często zadawane pytania,

dostarczania informacji o zamówieniu/wysyłce,

umawiania spotkań i konsultacji,

dystrybuowania voucherów i kodów promocyjnych,

zbierania CV od kandydatów do pracy i wielu innych zadań.

Klienci cenią chatboty, szczególnie gdy nie mają zbyt dużo czasu (53% odpowiedzi) i chcą szybko uzyskać odpowiedź na swoje pytanie (51% odpowiedzi).

Źródło grafiki: Gladly’s CX Report 2021

Każdego miesiąca powstaje coraz więcej inteligentnych asystentów i szacunki wskazują, że jest ich już ponad 4 miliardy. Wynika to z tego, że ludzie się szybko do nich przyzwyczajają. Jak donosi Adweek, 65% klientów nie ma nic przeciwko rozwiązaniu swojej sprawy bez udziału pracownika firmy.

Dzięki chatbotowi Twoja firma może zaoszczędzić masę czasu i pieniędzy, zapewniać szybką obsługę klienta 24/7 i zwiększać zadowolenie klientów, czyli CX (inny raport podaje, że aż 70% millenialsów, którzy rozmawiali z chatbotem, miało pozytywną opinię na temat przeprowadzonej rozmowy).

Lista możliwości chatbotów stale rośnie. Dzisiaj nawet pomagają pacjentom z demencją i depresją. A jeśli chodzi stricte o marketing, to chatboty dobrze sprawdzają się do zbierania leadów i odpowiadania na wstępne zainteresowanie. Dokładnie tak, jak to robi chatbot nieruchomościowy Roof.ai:

Źródło grafiki: Roof.ai

JAK WDROŻYĆ CHATBOTA?

Masz tutaj dwie możliwości. Możesz albo zbudować takiego chatbota od zera, albo zdecydować się na gotowe rozwiązanie. Pierwsza opcja jest droższa i bardziej czasochłonna. Z drugiej strony, zyskujesz w ten sposób pewność, że Twój bot będzie działać dokładnie tak, jak tego oczekujesz. Gotowe chatboty są z kolei dostępne dzięki takim platformom, jak ChatFuel. Tutaj wystarczy tylko wszystko skonfigurować. Często nie są wymagane nawet umiejętności programistyczne! Z pewnością technologia chatbotów będzie się rozwijać. Jakiś czas temu powstało nowe rozwiązanie o nazwie Ivy.ai. Umożliwia ono korzystanie z chatbotów, które same się budują i rozwijają.

Automatyzacja

Witamy na naszym podwórku! Automatyzacja to dokładnie to, czym zajmujemy się w iPresso. Ta dziedzina marketingu także często wykorzystuje AI. Inteligentne narzędzia marketingowe pomogą Ci bez przeszkód realizować kampanie i osiągać cele marketingowe. Dzisiaj liczba narzędzi marketingowych wykorzystujących jakąś formę AI jest wprost oszałamiająca.

Dzisiaj narzędzia marketing automation mogą pomóc Ci:

tworzyć i edytować treści (Frase.io, Jasper.ai, Grammarly),

ustalać optymalne ceny w sklepie internetowym (Dealavo, Prisync),

wysyłać e-maile i zarządzać relacjami z klientami (Optimove),

poprawiać SEO Twojej witryny (Contadu),

analizować dane marketingowe (Google Analytics, Albert.ai, Granify),

i wiele więcej!

Automatyzacja marketingu jest możliwa dzięki ogromnym ilościom danych, którymi dysponujemy (tzw. data-driven marketing). W tym miejscu warto przywołać jeszcze jedną technologię, a jest nią uczenie maszynowe (ML). To pokrewna do AI technologia, która opiera się na prostym założeniu – im większą ilością danych algorytm dysponuje, tym skuteczniejszy się staje. W rezultacie narzędzia wykorzystujące ML stają się coraz lepsze w miarę upływu czasu.

Jak już wspomnieliśmy, marketing automation to nasza działka. Zobacz, jakie funkcjonalności oferujemy i napisz do nas po szczegóły!

Personalizacja

Personalizacja to coś, co po prostu musisz mieć w dzisiejszym świecie marketingu i e-commerce. Personalizacja pozwala Ci skuteczniej docierać do klientów, oferować im produkty dopasowane do ich potrzeb i budować z nimi długotrwałe relacje.

I nie miej żadnych wątpliwości, personalizacja to coś znacznie więcej niż tylko wklejanie imienia odbiorcy w newsletterze. Zaawansowane silniki personalizacji analizują zachowanie klientów i porównują je z działaniami innych osób o podobnym profilu. W rezultacie możliwe jest wykorzystanie pewnych powtarzających się schematów i użycie ich do rekomendowania produktów, usług i treści. Obecnie wyróżniamy trzy rodzaje silników personalizacji:

Collaborative filtering : Ten rodzaj personalizacji opiera się na informacjach zgromadzonych z obserwacji zachowań i preferencji użytkowników. Posłużmy się przykładem. Jeśli sklep dla gamerów ma dwóch klientów zainteresowanych zakupem nowego laptopa gamingowego i jeden z nich dodatkowo włoży do koszyka myszkę gamingową, to prawdopodobne jest, że ta druga osoba także będzie nią zainteresowana. Tak działa collaborative filtering.

: Ten rodzaj personalizacji opiera się na informacjach zgromadzonych z obserwacji zachowań i preferencji użytkowników. Posłużmy się przykładem. Jeśli sklep dla gamerów ma dwóch klientów zainteresowanych zakupem nowego laptopa gamingowego i jeden z nich dodatkowo włoży do koszyka myszkę gamingową, to prawdopodobne jest, że ta druga osoba także będzie nią zainteresowana. Tak działa collaborative filtering. Content-based filtering : Tutaj silnik skupia się praktycznie wyłącznie na danym kliencie – analizuje, jakie produkty go interesują i sugeruje zapoznanie się z podobnymi przedmiotami.

: Tutaj silnik skupia się praktycznie wyłącznie na danym kliencie – analizuje, jakie produkty go interesują i sugeruje zapoznanie się z podobnymi przedmiotami. Model hybrydowy: Stanowi po prostu połączenie dwóch wcześniejszych rodzajów.

Netflix jest doskonałym przykładem firmy, która dobrze radzi sobie z rekomendacjami. Algorytmy tej platformy analizują wybory danej osoby i porównują je z innymi osobami o podobnych zainteresowaniach. Te dane są wykorzystywane do generowania trafnych sugestii, co warto obejrzeć. Tak zaawansowana personalizacja nie byłaby możliwa bez AI i uczenia maszynowego.

Zobacz, na tym krótkim video, jak działa personalizacja Netflixa (tylko po angielsku):

Embedded video:

Personalizacja to technika, która umożliwia:

oferowanie trafnych sugestii produktowych,

tworzenie skutecznych programów VIP i lojalnościowych,

odzyskiwanie porzuconych koszyków,

budowanie pozytywnego wizerunku Twojej firmy,

stałe poprawianie jakości kampanii marketingowych (np., e-mail marketing, powiadomienia push, SMS-y itd.)

Co ciekawe, personalizacja contentu to główny powód, dla którego dyrektorzy marketingu w USA wykorzystują sztuczną inteligencję (ankieta

Źródło grafiki:

Podsumowując, AI w marketingu to prawdziwy game-changer. Z tą technologią pracujesz bardziej efektywnie, Twoje kampanie są lepiej dopasowane do potrzeb klientów i oszczędzasz mnóstwo czasu. Dlaczego zatem nie miałbyś wypróbować, jak działa sztuczna inteligencja w marketingu?

LEAVE A REPLY