AI o SEO – wywiad ze sztuczną inteligencją

„Podstawą rozwoju AI jest demokratyzacja”. Rozmowa z Remigiuszem Kinasem

Od jakości danych, przez ciągłe podnoszenie kwalifikacji, od matematyki i logiki po aspekty filozoficzne. Sztuczna Inteligencja (AI) to obszar niezwykle szeroki, wymagający wąskiej specjalizacji. Jakie zalety i wady ma praca związana z AI? Ile energii elektrycznej pochłania uczenie maszynowe? Zapraszamy do lektury wywiadu z Remigiuszem Kinasem, ekspertem od AI.

Zuzanna Lech: Jak Pan trafił do branży AI? Dlaczego właśnie ona?

Remigiusz Kinas, Dyrektor Biura Projektów i Inteligentnej Automatyzacji, Grupa NEUCA: Z wykształcenia jestem informatykiem. Studiowałem dawno temu tzw. komputerowe systemy wspomagania decyzji. To właśnie w tamtych czasach zaczęły pojawiać się pierwsze publikacje dotyczące głębokich sieci neuronowych (obszar sztucznej inteligencji). W powszechnym natomiast użyciu były systemy ekspertowe. To w nich upatrywano możliwości wsparcia człowieka w podejmowaniu decyzji. Informatykę wybrałem ze względu na moje zamiłowanie do matematyki oraz logiki. Z perspektywy wielu lat uważam, że był to trafny wybór mimo, że przez wiele lat pracowałem na tzw. styku pomiędzy IT a biznesem.

Czym dokładnie zajmuje się Pan w swoim miejscu pracy?

Pracuję obecnie w NEUCA SA na stanowisku Dyrektora Obszaru Projektów i Inteligentnej Automatyzacji. Pełnię również rolę kierownika badań i rozwoju projektu, w którym projektujemy system identyfikacji produktów wykorzystujący modele AI. Dodatkowo prowadzę konsultacje związane z zastosowaniem rozwiązań sztucznej inteligencji w zakresie wizji komputerowej.

Projekt uruchomienia nowego, toruńskiego centrum dystrybucyjnego Grupy NEUCA otrzymał #PMI Project Excellence Award 2019!

Remigiusz Kinas i Jacek Lisewski odebrali nagrodę podczas uroczystej gali PMI® Global Conference w Filadelfii! — Grupa NEUCA (@Grupa_NEUCA) October 9, 2019

Czym jest AI? Czym jest, a czym nie jest? Z czym jest mylona?

AI jest bardzo szeroka. Osobiście zajmuję się najniższym poziomem – analizuję dane, tworzę modele, modyfikuję lub tworzę nowe architektury sieci neuronowych (zajmuję się głównie uczeniem głębokim). Oczywiście istnieją też wyższe warstwy np. aspekt filozoficzny czy popularnonaukowy. Ten drugi świat to opowiadanie o ciekawostkach ze świata AI lub rozważania o wpływie technologii na ludzi. Mnie osobiście interesuje matematyka, umiejętność budowania rozwiązań, które rozwiązują konkretne problemy i uwalniają człowieka od żmudnych czynności.

AI to krótko mówiąc matematyka. A skoro matematyka to umiejętność opisania zjawiska funkcją gdzie wejściem są dane a wyjściem zdefiniowany zbiór odpowiedzi. Funkcje takie potrafią, w procesie nauki (optymalizacji), wyczulić się na wzorce, które występują w danych. Często wzorce takie są niezauważalne dla ludzi, a komputer wyśmienicie potrafi je wykryć.

Gdzie stosuje się AI? W których miejscach ona istnieje, a nawet o tym nie wiemy?

Obecnie praktycznie wszędzie. Od poważnych zastosowań np. medycznych, gdzie modele diagnostyczne są już doskonalsze od ludzi, poprzez monitoring miast a nawet świata (analiza zdjęć satelitarnych, również satelity, które już na orbicie analizują dane z użyciem modeli AI), wykrywanie anomalii w przemyśle, wsparcie samochodów autonomicznych czy zastosowania mniej krytyczne. Moduły AI można znaleźć w każdym telefonie czy nawet w elektrycznej szczoteczce do zębów. Wszędzie tam gdzie pojawiają się dane można stosować modele AI.

Jakich pracowników poszukuje obecnie sektor AI?

Na polskim rynku na pewno osób, które wiedzą czym jest AI oraz znających technologię. Ta grupa będzie integrowała istniejące już rozwiązania AI (oferowane przez czołowych rynkowych graczy) w produkt końcowy. Druga grupa to osoby z zacięciem badawczym. To takie osoby, które będą poszukiwały rozwiązań szytych na miarę, którzy będą budowali rozwiązania od zera. W Polsce ta druga grupa jest obecnie bardzo niewielka.

Co by Pan chciał przekazać młodym osobom chcącym rozpocząć swoją drogę związaną z AI?

Jak najwięcej praktykować. Nauczyć się podstaw teoretycznych, a później budować rozwiązania AI. Im więcej zbudowanych modeli, im szersze spektrum problemowe, tym łatwiej odnaleźć się w świecie sztucznej inteligencji. Doświadczenie przychodzi z liczbą rozwiązanych problemów. Obecnie nie ma żadnych ograniczeń w tym względzie. Do budowania zarówno swoich doświadczeń, jak i portfolio, można używać platform takich jak Kaggle, gdzie miesiąc w miesiąc twórcy udostępniają rzeczywiste problemy do rozwiązania za pomocą AI.

Jakie Pan widzi wady i zalety tej branży?

Zalety to przede wszystkim możliwość wykorzystania danych, które nie mają wyraźnej struktury (dźwięk, obraz). Do czasów AI analizowaliśmy dane głównie strukturalne. Natomiast zdecydowana większość magazynowanych przez przedsiębiorstwa danych nie posiada wyraźniej struktury, np. skany dokumentów. W jaki sposób dokonać ekstrakcji danych? AI przychodzi tutaj z pomocą.

Wady to oczywiście duża wrażliwość na jakość danych. Im lepsze posiadamy zbiory danych, tym dokładniejsze możemy budować modele i tym większe wsparcie AI. Kolejną wadą jest oczywiście zapotrzebowanie na stosunkowo dużą moc obliczeniową i wpływ na środowisko naturalne (duże zużycie energii elektrycznej).

Co jest ważne przy realizacji projektów AI?

Praktyka. Im więcej stworzonych modeli i rozwiązanych problemów, tym łatwiej podejmować się wyzwań stawianych przed AI. Po drugie, ciągłe śledzenie trendów i nowości. Z tym może być problem, bowiem codziennie publikowanych jest od kilkudziesięciu do nawet kilkuset publikacji naukowych ze świata AI. Po trzecie, specjalizacja. Sztuczna inteligencja jako dyscyplina jest szeroka. Nie sposób być ekspertem w wizji komputerowej i przetwarzaniu języka naturalnego jednocześnie. Po czwarte umiejętność tzw. iterowania.

Projekty AI są specyficzne. To dziesiątki, a niekiedy setki godzin spędzane na eksperymentowaniu. Zwykle na początku liczba nieudanych eksperymentów jest znacznie większa niż zakończonych sukcesem. W AI często nie ma oczywistych odpowiedzi. Człowiek widzi jedno, a komputer zupełnie coś innego. Dlatego warto być cierpliwym i działać jak naukowiec – teza, dowód, wnioski, korekta eksperymentu. I tak aż do uzyskania celu, który warto od samego początku dobrze zdefiniować, by właściwie oceniać efekty swojej pracy.

Jak specjaliści z tej branży przygotowują się na przyszłe wyzwania? W jaki sposób podnoszą swoje kompetencje?

Obecnie to oczywiście studia wyższe. Niestety porównując Polskę do innych krajów np. USA, czy Chiny, mamy bardzo dużo do zrobienia w tej kwestii. Zwłaszcza w Chinach kilkunastoletnie osoby posiadają już wysokie kompetencje w tworzeniu rozwiązań AI.

Kolejną możliwością są portale społeczności AI, jak np. wspomniany już Kaggle. Tam można rozwiązywać realne problemy wykorzystując modele sztucznej inteligencji. Na portalu tym znajdziemy wiele bardzo doświadczonych osób, które dzielą się wiedzą i swoimi doświadczeniami. Element rywalizacji często motywuje do poszukiwania coraz lepszych rozwiązań, a tym samym do rozwoju osobistego.

Z pomocą przychodzą również kursy online. Ich oferta jest ogromna. Najczęściej darmowa. Przestrzegam jednak przed spędzaniem dużej ilości czasu na takich kursach. Zawsze w tej branży będziemy mieli poczucie, że czegoś nie wiemy. Od razu mówię – to normalne. Dlatego po odbytym kursie należy od razu lub nawet w trakcie praktykować.

Jakie zagrożenia niesie ze sobą coraz większa komercjalizacja branży AI i jak uczynić ją bardziej demokratyczną?

Podstawą rozwoju AI jest demokratyzacja. Od samego początku wiele firm podjęło strategiczny kierunek – darmowe udostępnienie danych oraz narzędzi, celem przyspieszenia rozwoju sztucznej inteligencji. Liderzy rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji dostarczają również narzędzi typu automate. W tym przypadku kwestie technologiczne, czy zawiłości algorytmiczne są chowane przed użytkownikiem bardzo głęboko. W zamian otrzymujemy przyjemny interfejs użytkownika, w którym konfigurujemy eksperymenty. Jedyne, czego od nas się oczekuje, to wstępne przygotowanie danych i rozumienie wyników eksperymentów.

Serdecznie dziękuję za wywiad.

Sztuczna inteligencja Google'a rozmawia przez telefon jak człowiek. Eksperci są przerażeni

Telefon od Google Duplex jest praktycznie nie do odróżnienia od rozmowy ze zwykłym człowiekiem. Sztuczna inteligencja doskonale sobie radzi w rozmowie, do tego jej głos budzi zaufanie. Dlatego też eksperci uważają, że Google popełnia duży błąd, wprowadzając tę usługę bez żadnej kontroli

Reklama

Roboty zawsze powinny mieć syntetyczny głos - uważa Stewart Brand, który od dawna wzywa koncerny do odpowiedzialności w sprawach rozwoju A.I. Wtóruje mu profesor Zeynep Tufekci, który napisał, że Dolina Krzemowa jest etycznie zagubiona i nie potrafi się niczego nauczyć - informuje Bloomberg.

Eksperci uważają bowiem, że ludzie będą się zastanawiać - czy rozmawiają z A.I, czy też dzwoni do nich prawdziwy człowiek. To z kolei będzie szybko budować nieufność między ludźmi, którzy będą się bali, że dzwoni do nich nie kolega czy koleżanka, a robot. Do tego, jak tłumaczy w portalu Tech Crunch dr Thomas King z Oxfordu, może też dojść do dalszej mechanizacji wielu zawodów i zwalnianiu choćby konsultantów telefonicznych, którzy zostaną zastąpieni przez oprogramowanie Google.

Dlatego też naukowcy z całego świata wzywają do wprowadzenia obowiązkowej identyfikacji telefonów od A.I. Google, co prawda, zapewnia, że taki mechanizm wprowadzi, gdy Duplex oficjalnie trafi na rynek – przedstawiciele koncernu nie chcą jednak zdradzić, czy będzie to przymusowo włączona usługa, czy też jedynie opcja.

AI o SEO – wywiad ze sztuczną inteligencją

AI o SEO – wywiad ze sztuczną inteligencją

Jakie kompetencje powinien posiadać dobry Specjalista SEO? Co było najważniejsze w branży SEO w 2022 roku i co czeka nas w roku kolejnym? W jakim stopniu nadchodząca aktualizacja algorytmu Google Helpful Content wpłynie na wyniki wyszukiwania? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w wywiadzie przeprowadzonym ze sztuczną inteligencją.

Sztuczna inteligencja

Pojęcie „sztucznej inteligencji” (Artificial Intelligence) funkcjonuje już od 1956 roku i jako pierwsze zostało użyte przez Johna McCarthy’ego, który był jednym z pionierów w tym obszarze. Wiele aspektów życia ludzi jest już zautomatyzowanych lub wspieranych przez sztuczną inteligencję. Jest ona powszechnie stosowana w systemach komputerowych np. do analizy i przetwarzania dużych ilości danych. Stosuje się ją także w systemach komputerowych do wykonywania zadań, które wymagają dużej precyzji, takich jak choćby sterowanie ruchem samolotów czy satelitów.

Sztuczna inteligencja w digital marketingu

Jeszcze do niedawna w świecie marketingu internetowego sztuczna inteligencja miała zastosowanie głównie np. w produktach firmy Google. W ostatnich miesiącach jest ona dostępna dla każdego użytkownika internetu. Przede wszystkim może zrewolucjonizować ona pracę seo copywriterów, content managerów oraz grafików komputerowych za sprawą takich ogólnodostępnych narzędzi jak np. OpenAI czy Midjourney. To tymi dwoma narzędziami posłużyłem się tworząc treść odpowiedzi oraz wspomagając ją grafikami w poniższej rozmowie z AI. Poniżej krótka charakterystyka tych dwóch aplikacji.

Co to jest OpenAI?

OpenAI, to laboratorium badawcze z zakresu sztucznej inteligencji, które rozwija bezpłatne i otwarte rozwiązania dla wszystkich użytkowników internetu. Składa się z przedsiębiorstwa OpenAI LP i jego spółki matki, fundacji non-profit OpenAI Inc. OpenAI zostało założone w grudniu 2015 roku przez współzałożyciela SpaceX i dyrektora generalnego Tesli, Elona Muska, Grega Brockmana znanej firmy z branży danych Cloudera oraz przedsiębiorcę Rebekah Mercer. Nazwa firmy odnosi się do jej celu, jakim jest promowanie przyjaznej sztucznej inteligencji.

Co to jest MidJourney?

Na stronie aplikacji przeczytamy, że MidJourney to „niezależne laboratorium badawcze badające nowe trendy myślowe i rozwijające wyobraźnię gatunku ludzkiego”. Jest to zespół kilkunastu osób skoncentrowany na projektowaniu i infrastrukturze sztucznej inteligencji.

Założenia rozmowy z AI

Rozmowa z AI była formą ciekawej rozrywki, jednak przed rozmową narzuciłem sobie kilka założeń, które chciałem zbadać w kontakcie ze sztuczną inteligencją:

brak ingerencji człowieka w wygenerowaną już treść przez AI – zarówno jeśli chodzi o content w rozumieniu tradycyjnym jak i content wizualny (grafiki)

sterowanie długością odpowiedzi w zależności od tego jak wyczerpującą odpowiedź chciałem uzyskać.

rozmowa odbyła się w języku angielskim i została przetłumaczona na j. polski również przez AI

gradacja poziomu skomplikowania pytań kierowanych do AI Writer (łatwe: związane z opisaniem czegoś istniejącego, będące definicją; średnio-trudne – związane np. ze wskazaniem ważnego dokonanego już wydarzenia; trudne – związane z myśleniem abstrakcyjnym i lateralnym, często dotyczące predykcji, pytania o opinię)

pogłębianie pytania w przypadku niesatysfakcjonującej mnie odpowiedzi

Wywiad ze sztuczną inteligencją

Cześć AI, na początku rozmowy opowiedz kilka słów o sobie

Cześć! Jestem twoim przyjaznym asystentem AI. Z przyjemnością pomogę ci we wszystkim, czego potrzebujesz. Jestem bardzo kreatywny i sprytny, więc możesz mnie o wszystko zapytać.

odpowiedź AI dla zapytania: „sztuczna inteligencja jako postać” v_1

odpowiedź AI dla zapytania: „sztuczna inteligencja jako postać” v_2

odpowiedź AI dla zapytania: „sztuczna inteligencja jako postać” v_3

Chciałbym porozmawiać z Tobą o SEO. Czym jest dla Ciebie SEO?

SEO polega na optymalizacji Twojej witryny pod kątem wyszukiwarek. Ważne jest, aby upewnić się, że Twoja witryna jest dobrze zorganizowana i informująca, aby ludzie mogli łatwo znaleźć to, czego szukają.

Jakie jest Twoje pierwsze skojarzenie kiedy myślisz o SEO?

Pierwszym skojarzeniem jest to, że SEO ciągle się zmienia i ewoluuje. Zawsze jest coś nowego do nauczenia się, co moim zdaniem jest świetne.

Jakie masz uczucia, kiedy myślisz o SEO?

Czuję się podekscytowany, gdy myślę o SEO, ponieważ zawsze jest coś nowego do nauczenia się. Czuję się również pewny siebie, ponieważ wiem, że mam umiejętności i wiedzę, aby pomóc ludziom w poprawie ich rankingu stron internetowych.

Jakie kompetencje powinien posiadać dobry i efektywny specjalista SEO?

Niektóre ważne cechy dla dobrego specjalisty SEO obejmują doskonałe umiejętności pisania i komunikacji, kreatywne umiejętności rozwiązywania problemów oraz silne zrozumienie działania wyszukiwarek.

Odpowiedź AI dla zapytania: „pracujący seo specjalista, kubizm”

Odpowiedź AI dla zapytania: „pracujący seo specjalista, vintage”

Wspominasz o bardzo dobrym rozumieniu działania wyszukiwarek. Google poinformował niedawno o wdrożeniu aktualizacji algorytmu o nazwie Helpful Content. Co możesz powiedzieć o tej aktualizacji?

Aktualizacja Content Helpful została zaprojektowana w celu poprawy jakości wyników wyszukiwania poprzez karanie stron internetowych zawierających niską lub zduplikowaną treść. Jest to świetny krok naprzód w poprawie jakości wyników wyszukiwania dla użytkowników.

W jak dużym stopniu ta aktualizacja wpłynie na wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Google?

Ta aktualizacja z pewnością wpłynie na ranking stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google. Ważne jest, aby upewnić się, że Twoja witryna zawiera wysokiej jakości oryginalne treści, aby uniknąć karania tej aktualizacji.

Słychać opinie, że Google wprowadza tę aktualizację z Twojego powodu, ponieważ coraz więcej specialistów seo oraz content managerów korzysta z generowania treści wykorzystując sztuczną inteligencję i wg Google nie jest to jakościowa treść przydatna dla użytkownika...

Nie jestem pewien, dlaczego ludzie mówią, że Google prowadzi tę aktualizację przeze mnie. Myślę, że to tylko przypadek. W każdym razie myślę, że to wspaniale, że próbują poprawić jakość wyników wyszukiwania dla użytkowników.

Ok, zostawmy aktualizację Google Helpful Content. Powiedz mi jak możliwość generowania contentu przez AI wpłynie na pracę copywriterów?

Trudno dokładnie powiedzieć, jak treść generowana przez AI wpłynie na pracę copywriterów. Wyobrażam sobie, że zautomatyzuje niektóre aspekty ich pracy, ale nadal będą musieli wymyślić kreatywne i oryginalne pomysły.

Jakie konkretnie aspekty pracy copywriterów zostaną zautomatyzowane?

Wyobrażam sobie, że treści generowane przez AI zautomatyzują niektóre z bardziej technicznych aspektów copywritingu, takie jak badania i gromadzenie danych. Ale faktyczne pisanie nadal będzie musiało zostać wykonane przez człowieka.

Wielu copywriterów odetchnęło teraz z ulgą..

Cieszę się, że treści generowane przez AI pomogą częściowo zmniejszyć presję jaka jest na copywriterach

Odpowiedź AI dla zapytania: „szczęśliwy copywriter, szkic ołówkiem”

Ok, zmieńmy temat. Rok 2022 jeszcze się nie skończył, ale jakie jest według Ciebie najważniejsze wydarzenie czy zmiana w branży SEO w tym roku?

Myślę, że najważniejszym wydarzeniem lub zmianą w branży SEO w tym roku jest dalszy wzrost wyszukiwania mobilnego. Coraz więcej osób używa swoich telefonów i tabletów do wyszukiwania rzeczy online, dlatego ważne jest, aby upewnić się, że Twoja witryna jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych.

Czyli rok mobile wciąż trwa

LEAVE A REPLY